< فروردین 94 - آبادگر خرابه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خشم خویش را چگونه درمان کنیم؟


خشم خویش را چگونه درمان کنیم؟

از امام صادق علیه السّلام روایت است که فرمود: «هرکس خشمگین شود، چون ایستاده باشد، بنشیند، که این کار پلیدی شیطان را می برد. و چون بر یکی از نزدیکان خود غضب کند، او را لمس نماید که این آتش، خشم را سرد می گرداند.»

و نیز فرمود: هنگام خشم بگو:
«اللّهُمَّ أذهِب عَنّی غَیظَ قَلبِی، وَ اغفِرلِی ذَنبی، و أجِرنی مِن مُضِلّاتِ الفِتَن، أسألُکَ رِضاکَ(بِرِضاکَ-خ ل)، وَ أعُوذِ بَکَ مَن سَخَطِکَ، أسألُکَ جَنَّتَکَ، وَ أعُوذُ بِکَ مِن نارکَ، أسألُکَ الخَیرَ کُلَّهُ، وَ أعُوذُ بِکَ مِنَ الشَّرِّ کُلِّهِ. أللّهُمَّ ثَبِتنِی عَلی الهُدی وَ الصَّوابِ، وَ اجعلنِی راضیاً مَرضیّاً غَیرَ ضالٌّ وَ لا مُضِلٌّ.»

در همان کتب آمده است: « بر پیامبر صلّی الله علیه و آله و سلّم درود می فرستد و می گوید: یَذهَبُ غَیظَ قُلُوبِهِم. اللّهُمَّ اغفِر ذَنبِی وَ اذهَب غیظِ قَلبی و أجِرنی مِنَ الشَّیطانِ الرَّجیم وَ لا حَولَ وَ لا قُوّةَ الّا بالله العَلِیِّ العظیم.»1


منبع:
1. مکارم الاخلاق، ج2، ص153-154.
2. عرفان و عبادت، ص 386.



ادامه مطلب

[ سه شنبه 94/1/18 ] [ 7:35 عصر ] [ بیژن مقدم ]

کسانی که از سوال قبر معاف هستند

کسانی که از سوال قبر معاف هستند
پرسش در قبر معمولاً برای این است که شخص قصوری داشته یا به تکلیف خود عمل نکرده است، از این رو او را در قبر مورد پرسش و بازجویی قرار می‌دهند. در این میان، انبیاء، شهدا و چند قشر دیگر مورد پرسش قرار نمی‌گیرند.

عالم مردگان از جمله عوالمی است که همواره وقتی با آن مواجه می‌شویم سؤالات و ابهامات بسیاری برای ما به وجود می‌آید و هر فردی علاقه دارد بیشتر از این عالَم بداند، چرا که مرگ از جمله مباحثی است که هر فردی روزی با آن دست به گریبان خواهد شد، همچنین حضرت رسول(ص) می‌فرمایند: «اذا رایتم الربیع فاکثروا ذکر النشور»؛ هرگاه بهار را دیدید، بسیار یاد قیامت کنید.

آنچه در ادامه می‌‌آید سلسله مباحثی است که به طرح پرسش و پاسخ درباره مرگ و معاد می‌پردازد و برگرفته از کتاب «عالم برزخ؛ عالم حیات و زندگی» اثر حجت‌الاسلام اسدالله محمدی‌نیا از پژوهشگران حوزه علمیه قم است:

چرا دو فرشته کافر را «ناکر و نکیر» و فرشته مؤمن را «مبشر و بشیر» می‌نامند؟

شیخ مفید(ره) می‌گوید: دو فرشته الهی به نام ناکر و نکیر از جانب خداوند بر میت نازل می‌شوند و از پروردگار و پیامبر و امام و دین سؤال می‌کنند اگر به حق جواب داد، فرشتگان بازرسی میت را به فرشتگان نعمت تحویل می‌دهند و اگر از جواب دادن عاجز بود، او را به فرشتگان عذاب می‌سپارند.

در بعضی اخبار آمده است: اسم دو فرشته‌ای که برای سؤال در قبر بر مؤمن وارد می‌شوند مُبشر و بشیر، اسم دو فرشته‌ای که برای بازجویی کافر می‌آیند ناکر و نکیر است.

علت اینکه آن دو فرشته را ناکر و نکیر می‌نامند به این دلیل است که کافر منکر حق؛ خدا، روز قیامت و پیامبران بود، همچنین کافر هرچه آن دو فرشته از جانب خدا می‌آوردند را منکر می‌شد و خوشش نمی‌آمد. دو فرشته مؤمن را به این دلیل مُبشر و بشیر می‌گویند که این دو از جانب خداوند بشارت به رضایت خداوند از بنده‌اش و ثواب دائم می‌دهند.

این نامگذاری فرشته کافر و مؤمن به خاطر کارهای انسان‌های کافر و مؤمن بوده است.

* کسانی که در قبر مورد سؤال قرار نمی‌گیرند

پرسش در قبر معمولاً برای این است که شخص قصوری داشته یا به تکلیف خود عمل نکرده است از این رو او را در قبر مورد پرسش و بازجویی قرار می‌دهند تا با دلیل و استدلال او را محاکمه کنند اما افرادی که قصوری نداشته‌اند یا به سن تکلیف نرسیده‌اند مورد سؤال قرار نمی‌گیرند و آنها چند گروه‌اند:

- پیامبران و ائمه اطهار علیهم‌السلام

علامه مجلسی در جلد ششم بحارالانوار آورده است: پیامبران و ائمه اطهار(ع) چون معصوم بودند و تکالیف و وظایفشان را به بهترین صورت انجام داده‌اند مورد سؤال قرار نمی‌گیرند و شأن آنها بالاتر از این است که مورد سؤال قرار گیرند.

شاید در اینجا این سؤال مطرح شود اگر پیامبر مورد سؤال قرار نمی‌گیرد پس چرا قرآن کریم در آیه ششم سوره مبارکه «اعراف» می‌فرماید: «فَلَنَسْأَلَنَّ الَّذِینَ أُرْسِلَ إِلَیْهِمْ وَلَنَسْأَلَنَّ الْمُرْسَلِینَ»؛ البته ما از اعمال همه امت‌ها و از پیامبران الهی سؤال خواهیم کرد.

با توجه به عصمت پیامبران و عدم کوتاهی در انجام وظیفه، سؤال از آنها سؤال تقریری(اقرار کردن) یا توبیخی نیست بلکه پرسش جنبه استشهادی دارد یعنی پرسش به عنوان شاهد قرار دادن آنها است. خداوند متعال به شهادت احدی نیاز ندارد اما چون خداوند، پیامبران را گواهان و شاهدان روز حساب معرفی کرده است، انبیا را به عنوان شاهد می‌آورد.

- شهدا

شهید کسی است که برای دفاع از دین حاضر شد جان و آبرویش را بدهد و چنین کسی در عمل ثابت کرد که وابسته به چیزی جز خداوند نیست. وقتی وابسته به جز خداوند نبود، ظلم و تعدی هم ننموده که در قبر مورد سؤال قرار گیرد و اگر قصوری قبل از شهادت داشته آن را خداوند با فضل و رحمتش برخورد می‌کند مگر اینکه بدهی و حق‌الناس باشد.

حضرت رسول(ص) می‌فرماید: «لم یُفتن فی قبره»؛ شهید در قبرش مورد سؤال قرار نمی‌گیرد.

سؤال شد: چرا همه افراد در قبر مورد امتحان و سؤال قرار می‌گیرند جز شهید؟

حضرت فرمودند: شهید از زیر برق شمشیری که بالای سرش بود امتحانش را خوب داد و دیگر در عالم برزخ نیازی به پرسش ندارد.

-بچه‌ها، دیوانه‌ها و مستضعف فکری

این افراد هم در قبر مورد بازجویی قرار نمی‌گیرند چون حجت و دلیل بر آنها تمام نشده، بچه‌ها به حد بلوغ و تکلیف نرسیده‌اند، دیوانه‌ها هم که از عقل بهره نداشتند، کسانی که از جهت فکری ضعیف بودند هم همان حالت را دارند.

علامه مجلسی می‌گوید: بدان که مقتضای قواعد امامیه و شیعه و ظواهر روایاتی که گذشت و احادیثی که می‌آید سؤال در قبر در مورد کسانی است که به سن تکلیف نرسیده‌اند و از نظر عقل و ... کامل‌اند اما اطفال، دیوانه‌ها و مستضعفان فکری در قبر مورد سؤال قرار نمی‌گیرند.

نکته مهم:

این گروه نه سؤال قبر دارند و نه عذاب قبر و در مقابل هم چون عمل صالح و خوبی را هم انجام نداده‌اند از خداوند هم طلبی ندارند و مستحق بهشت هم نیستند.

منبع: فارس



ادامه مطلب

[ سه شنبه 94/1/18 ] [ 7:31 عصر ] [ بیژن مقدم ]

وقتی گناه را آسان می کنند

اگه تا به حال داخل یک جمع از افرادی باشید که زیاد به مسئله رعایت حدود اخلاقی پایبند نبشند حتما می بینید که یکی از تفریح های اون ها خوندن جوک ها و مطالب طنز شبکه های اجتماعی موبایلی هست و داخل همین پیامک های که ارسال میشه بیشتر برای شوخی و خنده بقیه جمع جوک هایی با موضوع قومیتی خونده میشه

وبلاگ "عمار سید علی" نوشت:

اگه تا به حال داخل یک جمع از افرادی باشید که زیاد به مسئله رعایت حدود اخلاقی پایبند نبشند حتما می بینید که یکی از تفریح های اون ها خوندن جوک ها و مطالب طنز شبکه های اجتماعی موبایلی هست و داخل همین پیامک های که ارسال میشه بیشتر برای شوخی و خنده بقیه جمع جوک هایی با موضوع قومیتی خونده میشه یا در مورد مطالب 18+ سال اما از نوع و محتوایات درون این مطالب بگذریم به جنبه بد دیگری از اون ها می رسیم که باعث ترویج گناه در همون جمع شنونده و مخاطب هستند برای مثال در خیلی از این مطالب راهکار هایی برای انجام گناه عنوان میشه که برای شخص می تونه یک کمک باشه یا در مواردی شخص شرایط گناه رو داره ولی تحریک به اون کار و گناه نشده همین هست که با گوش دادن به مطلب و حتی چند بار شنیدن یک موضوع گناهی در اون جمع تحریک میشه که اون کار رو انجام بده و در مواردی هم شخص امکان داره از اون موضوع چیز زیادی ندونه ولی با اشاره با اون عمل و یا محصول رسانه ای اون شخص به دنبال اون میره و کم کم این خودش زمینه گناه رو در اون فراهم میکنه تا اون گناه رو انجام بده و در بعضی از موارد هم عنوان کردن این مطالب در یک جمع باعث میشه که حیا بین اون جمع کم کم از بین بره و بتونن باهم به طور راحت تری تن به گناه بدهند ولی در کل باید این رو خوب دونست که همیشه میشه با ابزار خود دشمن کاری کرد تا قافیه بدست اون نگرده .




ادامه مطلب

[ شنبه 94/1/15 ] [ 6:30 عصر ] [ بیژن مقدم ]

چرا به زیارت امام رضا (ع) برویم؟

چرا به زیارت امام رضا (ع) برویم؟

  همه ساله در آستانه نوروز و هنگام تحویل سال و نیز در ایام آغازین بهار، حرم مطهر رضوی ملجاء زائران است، به گونه ای که انتخاب نخست ایرانی ها برای سفرهای نوروزی زیارت امام رضا(ع) در مشهد مقدس است؛ زیارتی که آثار و برکات فراوان به همراه دارد.

پیامبر خدا(ص) می فرمایند: «زود باشد که پاره اى از تن من در خاک خراسان دفن شود. هیچ مؤمنى آن را زیارت نکند مگر آن که خداوند عزّ و جلّ بهشت را بر او واجب و بدنش را بر آتش دوزخ حرام گرداند.»
امیرمومنان علی (ع) فرموده اند: «زودا که مردى از فرزندان من در خاک خراسان به زهر ستم کشته شود؛ نام او نام من است و نام پدرش نام پسر عمران، موسى علیه السلام. بدانید که هر کس او را در غربتش زیارت کند، خداوند متعال گناهانش را بیامرزد.»

امام جواد (ع) درباره برکات زیارت پدر بزرگوارشان فرموده اند: «هر که قبر پدرم ، حضرت رضا(ع) را در توس زیارت کند خداوند گناهان گذشته و آینده او را مى بخشد و روز قیامت براى او منبرى در مقابل منبر رسول الله صلى الله علیه و آله مى نهد و با آسایش و آرامش بر آن منبر مى نشیند تا خداوند به اعمال آخرین نفر از بندگان خود رسیدگى نماید.»

امام باقر (ع) می فرمایند: «میان دو [رشته] کوه طوس، خاکى است که از بهشت آورده شده است. هر که به آن خاک [براى زیارت] قدم گذارد، در روز قیامت از آتش دوزخ ایمن باشد.»
امام کاظم (ع) نیز فرموده اند: «فرزندم على به زهر ستم کشته و در کنار هارون، در طوس دفن مى شود. هر که او را زیارت کند مانند کسى است که رسول خدا صلى الله علیه و آله را زیارت کرده باشد.»
امام رضا (ع) می فرمایند: «هیچ یک از دوستان من که عارف به حق و مقام من باشد زیارتم نکند مگر این که در روز قیامت شفاعتش کنم.»

ایشان همچنین، می فرمایند: «هر که مرا در دیار غربت زیارت کند، روز قیامت در سه جا به داد او مى رسم و از هراس ها و سختی هاى آنها نجاتش مى دهم: وقتى که نامه هاى اعمال از راست و چپ پراکنده شوند و هنگام گذشتن از صراط و موقع سنجیدن میزان [اعمال].»

حضرت عبدالعظیم حسنى (ع) مى‏گوید: از امام هادى (ع) شنیدم که فرمودند: «مردم قم و آبه آمرزیده هستند؛ چون در طوس به زیارت جدم على بن موسى الرضا (ع) مى‏روند. آگاه باشید! هر که به زیارت آن حضرت (ع) بشتابد و در راه رفتن به طوس قطره‏اى از آسمان بر سر او فرود آید، حتى اندکى به رنج و زحمت افتد، جسم او بر جهنم حرام خواهد شد.»

پی نوشت ها:
عیون اخبارالرضا (ع)
وسائل الشیعه
میزان الحکمه




ادامه مطلب

[ شنبه 94/1/15 ] [ 6:28 عصر ] [ بیژن مقدم ]

شهداء ... عنایتی به این دل خسته کنید ...

شهداء ...

عنایتی به این دل خسته کنید ...



ادامه مطلب

[ پنج شنبه 94/1/6 ] [ 5:28 عصر ] [ بیژن مقدم ]

سازمان منفعل

و سازمان مللی که ......

هر کجا به نفعش بود

اثر خون را پاک می کند!



::




ادامه مطلب

[ پنج شنبه 94/1/6 ] [ 5:23 عصر ] [ بیژن مقدم ]

دلبری جدید دختر و پسرها

عکسش بسیار تحریک کننده بود!، رفتم تا باهاش ارتباط برقرار کنم بهش پیغام دادم افتخار اشنایی باشما رو دارم؟ اونم در کمال تعجب جواب داد و آشنایمون شروع شد تا جایی که سر از ناکجاها در آوردم! و به او و چه بسا بهتر است بگویم به شبکه های اجتماعی معتاد شدم و حتی از نان شب هم برایم واجب تر شد! این داستان بسیاری از جوانانیست که گویا در این شبکه های اجتماعی افتاب برایشان غروب نمیکند و حتی با داشتن نقش همسری از خواب شبانه خود زده اند ...




 



وایبر



 



اگر تاکنون پای صحبت بزرگ ترهای خود نشسته باشید و از تفریحات و عادت های پدرانمان  که یک یا دو نسل با ما تفاوت دارند گوش داده باشید شاهد تفاوت چشمگیری خواهید بود.تفاوت در رفتار،نگرش،آداب اجتماعی ،مد و حتی تفریحات. در گذشته مدهای جوانان خلاصه میشد در گذاشتن دندان طلا و پوشیدن شلوار پاچه گشاد و ...و تفریحات آنها هم کفتر بازی و معرکه گیری و رفتن به دید و بازدید خانه اقوام بود اما امروز با مدهای عجیبی روبرو هستیم که جوانان را به سمتی کشانده که حاضر هستند برای زیباتر شدن ،خود را عذاب دهند.مدهایی مثل سوراخ کردن قسمت های مختلف بدن،تتو کردن و...تفریحات آنها هم که جای خود دارد که امروز به یکی از دغدغه های خانواده ها و مسئولین تبدیل شده است که اغلب جوانان وقت خود را به بطالت در شبکه های اجتماعی می گذرانند به طوری که متاسفانه بسیاری از امور از جمله سبک زندگی این افراد تحت الشعاع این شبکه های اجتماعی قرار گرفته است.



آیا می دانستید ایرانیان بیشترین آمار استفاده از شبکه های اجتماعی را دارند؟و اما آیا جوانان تا بحال از خود پرسیده اند که این شبکه های اجتماعی مثل وایبر،وات ساپ،لاین و ..که اغلب رایگان هستند چه اهدافی را دنبال می کنند و چه انگیزه ای دارند؟آیا مدیران و گردانندگان این شبکه های اجتماعی دلشان به حال ما سوخته و به فکر اوقات فراغت جوانان ما هستند؟!



باید با چشم باز به این دام های پنهان نگاه کنیم و اهداف پشت پرده شرکت ها را بررسی کنیم تا در دام به ظاهر چرب و شیرین این شبکه ها نیفتیم.



این شبکه های ویرانگر با چراغ خاموش جمعیت زیادی از جوانان را به خود معتاد کرده و فرصت رنگی و دور هم جمع شدن در کنار خانواده،فرصت مطالعه کردن و فرصت با خودن بودن را از جمعیت کثیری از جوانان کشورمان را گرفته است لذا بزرگترین خطر این شبکه ها این است که عمر و وقت گرانبها ی مخاطبین را میگیرد و این شبکه ها به دلیل جذابیتی که دارند باعث میشود جوانان شیرین ترین لحظات خود را سر اینگونه شبکه ها بگذرانند ومتاسفانه دیده میشود که این شبکه هاچندین نفر از اعضای خانواده را به خود مشغول کرده و فرصت گرانبهای زندگی خانوادگی را مورد هجمه قرار داده است .




مسلما استفاده افراطی از هر وسیله ای ممکنه است مضراتی داشته باشد و گاه انسان را در منجلابی بیندازد که قابل جبران نباشد لذا اگر دولت و روانشناسان و رسانه ها بتوانند فرهنگ سازی مناسبی در استفاده ازاین ابزارها فراهم کنند نه تنها مشکلی در خانواده ها به و جود نخواهد آمد بلکه خود ممکن است زمینه پیشرفت بسیاری از مسائل را ایجاد کند



دردناکتر از همه این است که این شبکه های اجتماعی به زمینه مناسبی برای سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی تبدیل شده است تا از این طریق اقدام به شکار جوانان برای جاسوسی اشغالگران نمایند لذا جوانان باید در استفاده شبکه های اجتماعی هوشیار بوده و در تعامل با دیگر کاربران جانب احتیاط را رعایت کنند ,در ارتباط با شبکه های اجتماعی باید آگاهیهای لازم را درباره نحوه استفاده مفید از این فناوری را به جوانان ارائه دهیم.



یکی دیگر از اهداف شبکه های اجتماعی نشانه گرفتن بنیان خانواده است و متاسفانه استفاده بانوان از شبکه های اجتماعی مثل وایبر و وات ساپ و لاین و..بیشتراز آقایان است و از آنجا که خانم ها در منزل کانون گرم به حساب می آیند هیچ چیز بدتر از این نیست مادر خانواده درگیر و معتاد این شبکه های اجتماعی شود و بدتر از همه اینکه برخی از خانم ها در این شبکه های اجتماعی اقدام به درد دل با برخی افراد می کنند که اصلا نمی دانند هویت آن شخص حقیقی است و یا نه؟؟؟! و این مساله باعث فاش شدن اسرار خانوادگی شخص می شود و ممکن است بعدا توسط خود این افراد علیه شخص استفاده شود که این مساله مشکل زا بوده است.



از طرف دیگر از آنجا که یکی از نیازهای دوران جوانی داشتن دوست زیاد و گرایش به جنس مخالف است ،برخی جوانان از طریق این شبکه ها دست به دوستی های مجازی می زنند و به خاطر بر طرف کردن این نیاز اکثر ارتباطات در فضای مجازی این است که دوست بشیم ،حرف بزنیم ،قرار بذاریم و...این در حالیست که در برخی موارد هویت حقیقی شخص اصلا مشخص نیست و ممکن است فرد دختر باشد و با هویت یک پسر در این فضا ظاهر شود در اینصورت فرد مدتها وقت خود را صرف کسی کرده که هویتش مشخص نیست! کافیست فقط یه کم کلاه خود را قاضی کنیم و ببنیم در مقابل این فرصت طلایی که صرف کردیم آن هم برای کسی اصلا او را نمی شناسیم ،حتی مطمئن نیستیم که هویت او چیست!چه داده و چه گرفته ایم؟! متاسفانه ادامه این ارتباطات در بلند مدت خود را نشان میدهد وتاثیر زیادی در رشد شخصیت کاربران آنها خواهد داشت.



باید به این نکته توجه کنیم که شبکه های اجتماعی مثل وایبر و وات ساپ و ... تازه تاسیس هستند و هنوز امتحان خود را پس نداده اند لذا هیچگونه تضمینی برای امنیت در این شبکه های اجتماعی وجود ندارد و در آینده نه چندان دور تمامی مشکلات خود را نشان خواهد داد که گرفتاری های بسیاری را برخی افراد در پی خواهد داشت.



شبکه های اجتماعی با وجود مضراتی که دارند اما ما منکر این نیستیم شبکه های اجتماعی ممکن است فوایدی هم داشته باشد مثل اینکه شما را با دوستان و آشنایانتان مرتبط میسازد تا همیشه و همه جا با آنها ارتباط داشته باشید و اگر مشغله های زندگی فرصت دید وبازدیدها را از مردم گرفته است حداقل از این طریق جویای احوال هم شوند .




شبکه های اجتماعی با وجود مضراتی که دارند اما ما منکر این نیستیم شبکه های اجتماعی ممکن است فوایدی هم داشته باشد مثل اینکه شما را با دوستان و آشنایانتان مرتبط میسازد تا همیشه و همه جا با آنها ارتباط داشته باشید و اگر مشغله های زندگی فرصت دید وبازدیدها را از مردم گرفته است حداقل از این طریق جویای احوال هم شوند



مسلما استفاده افراطی از هر وسیله ای ممکنه است مضراتی داشته باشد و گاه انسان را در منجلابی بیندازد که قابل جبران نباشد لذا اگر دولت و روانشناسان و رسانه ها بتوانند فرهنگ سازی مناسبی در استفاده ازاین ابزارها فراهم کنند نه تنها مشکلی در خانواده ها به و جود نخواهد آمد بلکه خود ممکن است زمینه پیشرفت بسیاری از مسائل را ایجاد کند یک مثال معروفی هست که می گوید یک چاقو اگر در دست یک کودک باشد ممکن است به خود و دیگران صدمه بزند اما همان چاقو در دست یک پزشک وسیله نجات انسان است لذا استفاده صحیح از شبکه های اجتماعی باید فرهنگ سازی شود که بیشتر مواقع مسئولین ما به جای فرهنگ سازی محدود سازی را اعمال می کنند و آن یکی از نواقص است.



در جامعه ایی که ازادی های جوانان با برخی از کج سلیقگی ها منحرف شده اندو نتوانسته اند حرفشان را بزنند پس حرفهای نگفته در دلشان انباشته شده و امروز طغیان هایی میکنند که اصلا برازنده یک جوان ایرانی نیست و امروز جوانان دنیای مجازی را راهی برای خالی کردن تمام عقده هایشان می بینند لذا همه الاخصوص مسئولین باید دست در دست هم دهند که روش های صحیح استفاده از شبکه های اجتماعی در بین جوانان به خوبی جا بیفتد تا شاهد استفاده نادرست آنها از اینگونه شبکه های اجتماعی و در پس آن انحراف جوانان نباشیم




ادامه مطلب

[ پنج شنبه 94/1/6 ] [ 5:21 عصر ] [ بیژن مقدم ]

تفسیر آیه \کهیعص\ از زبان امام زمان(ع)

تفسیر آیه "کهیعص" از زبان امام زمان(ع)



عقیق:در این باره سعدبن عبدالله می گوید: روزی تأویل «کهیعص» را از امام زمان سؤال کردند. حضرت فرمودند: این حروف از اخبار نهانی است که خداوند به بنده اش زکریا اطلاع داده سپس داستان آن را برای محمد (ص) بیان داشته است.

آنجا که زکریا از خدا خواسته اسماء خمسه ی طیبه را به او بیاموزد، جبرئیل بر او نازل شد و آن اسماء را به او آموخت. هنگامی که زکریا نام محمد و علی و فاطمه و حسن را به زبان جاری کرد دلشاد و اندوهش زائل گردید و اما وقتی که نام حسین را به زبان آورد اندوه بر او چیره شد و اشکش جاری گردید. سپس عرضه داشت خدای من! چه شد که امروز وقتی نام آن چهار نفر را به زبان آوردم با ذکر نام آن ها اندوهم برطرف گردید و لکن هنگامی که نام حسین به زبانم جاری شد اشکم جاری و غم دلم زیاد گردید؟!

خداوند داستان شهادت امام حسین (ع) را به او خبر داد و فرمود: «کهیعص» پس «ک» اسم کربلا و «ه» هلاکت عترت طاهره و «ی» یزید (قاتل آن بزرگوار) و «ع» عطش آن حضرت و «ص» (اشاره به) صبر و بردباری او است وقتی که حضرت زکریا این وقایع را شنید، سه روز از مسجد بیرون نیامد و نگذاشت کسی بر آن حضرت وارد شود و به گریه و سوگواری پرداخته و با چشم گریان می گفت:

الهی! آیا بهترین خلقت را به مصیبت فرزندش مبتلا خواهی کرد؟

الهی! آیا این مصیبت را بر حسین نازل می کنی؟

الهی! آیا این لباس مصیبت را بر علی و فاطمه می پوشانی؟

الهی! آیا اندوه این مصیبت را بر آن دو بزرگوار روا می داری؟

سپس عرضه داشت: خدای من! فرزندی به من روزی فرما و هنگامی که بزرگ شد چشم مرا به دیدار او روشن و مرا به دوستی مفتون گردان، آنگاه مرا به داغ او مبتلا فرما چنانکه حبیبت محمد را به داغ فرزندش مبتلا می فرمایی!

خداوند دعای او را مستجاب کرده، حضرت یحیی را به او عطا فرمود و پس از آن که بزرگ شد با شهادت یحیی آن را داغ دار کرد.



پی نوشت:
1- علامه مجلسی، بحارالانوار، ج44: 223.
2- سید رضا حسینی الارزی، 72 داستان از شفاعت امام حسین (ع): 33-




ادامه مطلب

[ پنج شنبه 94/1/6 ] [ 5:3 عصر ] [ بیژن مقدم ]

ویژگی های لباس در احادیث

ویژگی های لباس در احادیث

 ،قرار گرفتن در آستانه سال نو معمولا همزمان است با خرید لباس و تهیه پوشاک برای ورود به سالی جدید که مرور بر آموزه های دین در این باره ما را در تهیه بهترین البسه یاری می کند.
مسئله پوشش در اسلام از چنان جایگاهی برخوردار است که حتی در قرآن آیاتی به آن اختصاص داده شده است.

خداوند در آیه 26 سوره مبارکه اعراف می فرماید: «اى فرزندان آدم! ما براى شما پوشاکى فرو فرستادیم که عورت شما را مى پوشاند و نیز جامه هاى زیبا و نرم. و جامه تقوا، این براى شما بهتر است. این از نشانه هاى خداست شاید که پند گیرید».

پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «از محبوبترین جامه هاى شما نزد خدا، جامه سفید است. پس با جامه سفید نماز بخوانید و مردگان خود را در پارچه سفید کفن کنید.»

امیرمومنان علی (ع) نیز درباره لباس فرموده اند: «لباس پنبه اى بپوشید، که آن لباس رسول خدا صلى الله علیه و آله و لباس ماست. رسول خدا صلى الله علیه و آله لباس پشمى و مویین نمى پوشید مگر این که علتى (بیمارى) در کار بود.»

امام صادق (ع) درباره انتخاب جنس لباس می فرمایند: «کتان از لباس هاى پیامبران است و گوشت را مى رویاند.»

پیامبر خدا (ص) نیز در این باره می فرمایند: «اى ابوذر! لباس زبر بپوش و جامه درشت و ضخیم بر تن کن تا فخر و غرور به وجود تو راه نیابد.»

امام صادق (ع) می فرمایند: «لباسى بپوش که نه به آن شهرت پیدا کنى و نه باعث خفّت تو شود.»
پیامبر خدا (ع) از پوشیدن دو نوع لباس نهى فرمودند: «لباسى که به زیبایى شهره (انگشت نما) باشد و لباسى که به زشتى شهره باشد.»


پی نوشت ها:
کافی
کنزالعمال
امالی طوسی




ادامه مطلب

[ پنج شنبه 94/1/6 ] [ 5:0 عصر ] [ بیژن مقدم ]

حوض کوثر چیست و کجا قرار دارد؟

حوض کوثر چیست و کجا قرار دارد؟

به گزارش افکارنیوز، روایات متعدّدی در خصوص حوض کوثر ذکر شده است. این حوض بنابر آنچه در روایت نبّی مکرّم خطاب به امیرالمؤمنین علیه السلام آمده است، تحت عرش الهی جاری است و توصیفات خاصّه‌ای دارد که پیامبر مکرّم صل الله علیه وآله بیان فرموده اند.

آنچه در ذیل می خوانید بخشی ازپرسش ها و پاسخ های آیت الله مظاهری در خصوص حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها است که درکتاب «اندیشه های ناب» به چاپ رسیده است.



روایات متعدّدی در خصوص حوض کوثر ذکر شده است.[2] این حوض بنابر آنچه در روایت نبّی مکرّم صل الله علیه وآله خطاب به امیرالمؤمنین علیه السلام آمده است، تحت عرش الهی جاری است و توصیفات خاصّه‌ای دارد که پیامبر مکرّم بیان فرموده و سپس می‌فرمایند:‌ « یَا عَلِیُّ إِنَّ هَذَا النَّهَرَ لِی وَ لَکَ وَ لِمُحِبِّیکَ مِنْ بَعْدِی»؛[3] آنچه از مجموع این روایات به خوبی برداشت و تفسیر می‌شود، آن است که در عالم قیامت، کسانی که اهل بهشت هستند، به دستِ ولایت، از آب آن حوضِ مطهّر می‌نوشند و مورد شفاعت واقع می‌گردند و ساقی آن حوض، امیرالمؤمنین علیه السلام است و حکمت این مسأله آن است که اهل بهشت به وسیلة ولایت که هدایت تکوینی در دست اوست و واسطة فیض بین خدا و مخلوق است، به بهشت می‌روند و بدون شفاعت آن بزرگان و بدون راهنمایی و هدایت یافتن از مقام ولایت، ‌ورود در بهشت که همان مراتب قرب الهی است، ممکن نخواهد بود و چنانکه در پاسخ سؤال قبلی گفته شد، حقیقت کوثر، وجود مقدّس حضرت زهرا سلام الله علیها است که تطهیر و تزکیه اهل بهشت، ‌مرهون آن وجودِ طاهره مطهره است.



رابطه حضرت زهرا سلام الله علیها با شب قدر چیست؟ و اینکه می‌فرمایند:‌ « کسی که فاطمه را درک کرد، شب قدر را درک می‌کند» به چه معنا است؟

این‌گونه روایات [4] که در موارد دیگری هم وارد شده نظیر آنکه فرموده‌اند: شب نیمه شعبان، شب قدر است،[5] به این معناست که شبِ قدرِ معهود [6] که در ماه مبارک رمضان واقع گردیده، موجب تقرّب بندگان به خدای تعالی است و هرکس در آن شب، برای تقرّب به خداوند سبحان تلاش کند، به درجات قرب او دست خواهد یافت. همچنین متابعت از حضرت زهرا سلام الله علیها یا عبادت در شب نیمه‌ شعبان، مثل شب قدر، موجب عنایت خاصّ الهی و مایه قرب او به خداوند تعالی است.



چرا نام حضرت مریم در قرآن آمده، ولی نام حضرت فاطمه سلام الله علیها در قرآن نیامده است؟

اوّلاً صرف آمدن اسم یک شخص در قرآن کریم، فضیلتی نیست؛ زیرا در قرآن اسم ناصالحان و ناپاکان نیز آمده است مثل شیطان، فرعون،‌ قارون، ابولهب و نظایر آن، و همچنین نام همه انبیاء و اولیاء الهی هم در قرآن کریم ذکر نشده و فقط نام تعدادی از انبیاء در قرآن شریف آمده است.



ثانیاً از نظر ادبی، در برخی مواقع، نام کسی یا مطلبی را ذکر کردن به شکل کنایه،‌ رساتر و بهتر است، از این جهت نام مبارک امیرالمؤمنین علی علیه السلام نیز در قرآن کریم تصریح نشده، ولی با کنایه به‌طور مکرّر و متعدّد از آن حضرت و مقام ولایت و امامت آن بزرگوار و جانشینان و فرزندانشان ذکر و یاد شده است.[7] نام مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها هم در قرآن کریم با عناوینی ذکر شده است، از جمله: «کوثر» که در عالم ملکوت، تجلّی حق تعالی است و در عالم ناسوت فاطمه زهرا سلام الله علیها است و در عالم لاهوت، آن حوضِ معهود است که بهشتیان باید از آن بنوشند تا لیاقت بهشت را پیدا کنند و هر کس از آن، جرعه‌ای بیاشامد، انسان کامل می‌گردد؛ و از جمله «‌کلمة الله» در آیه: فَتَلَقّی آدَمُ مِنْ رَبِّهِ کَلِماتٍ ...[8] که منـظور، انـوار عتـرت طـاهره است[9] که بارزترین مصداق اَسماء الهی هستند و در میان آنان، نور حضرت زهرا از درخشندگی ویژه‌ای برخوردار است. و این‌گونه ذکرکردنِ کنایی، هم از نظر فصاحت و بلاغت ادبی و حتّی از جهات سیاسی و اجتماعی، بهتر است. و در این جهت، مطالب دیگری هست که در این مختصر نمی‌گنجد.





پی نوشت ها:

[1]. بحارالانوار، ج 8، صص 29- 16، باب 20- صفة الحوض و ساقیه صلوات الله علیه.

[2]. بحارالانوار، ج 8، صص 29- 16، باب 20- صفة الحوض و ساقیه صلوات الله علیه.

[3]. [ای علی! همانا این حوض برای من، تو و دوستان تو بعد از من است]. بحارالانوار، ج 8، ص 18 به نقل از أمالی المفید، ص 294: «عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْعَبَّاسِ قَالَ لَمَّا نَزَلَ عَلَى رَسُولِ اللَّهِ إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ قَالَ لَهُ عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ مَا هُوَ الْکَوْثَرُ یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ نَهَرٌ أَکْرَمَنِیَ اللَّهُ بِهِ. قَالَ عَلِیٌّ إِنَّ هَذَا النَّهَرَ شَرِیفٌ فَانْعَتْهُ لَنَا یَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ نَعَمْ یَا عَلِیُّ الْکَوْثَرُ نَهَرٌ یَجْرِی تَحْتَ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ مَاؤُهُ أَشَدُّ بَیَاضاً مِنَ اللَّبَنِ- وَ أَحْلَى مِنَ الْعَسَلِ وَ أَلْیَنُ مِنَ الزُّبْدِ حَصَاؤُهُ الزَّبَرْجَدُ وَ الْیَاقُوتُ وَ الْمَرْجَانُ- حَشِیشُهُ الزَّعْفَرَانُ تُرَابُهُ الْمِسْکُ الْأَذْفَرُ قَوَاعِدُهُ تَحْتَ عَرْشِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- ثُمَّ ضَرَبَ رَسُولُ اللَّهِ یَدَهُ عَلَى جَنْبِ أَمِیرِالْمُؤْمِنِینَ وَ قَالَ یَا عَلِیُّ إِنَّ هَذَا النَّهَرَ لِی وَ لَکَ وَ لِمُحِبِّیکَ مِنْ بَعْدِی.»

[4]. تفسیر فرات ‏الکوفی، ص 581: «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ أَنَّهُ قَال إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ، اللَّیْلَةُ فَاطِمَةُ وَ الْقَدْرُاللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَةَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَکَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ.»

[5]. وسائل‏ الشّیعة، ج 8، ص 106: «وَ إِنَّهَا اللَّیْلَةُ الَّتِی جَعَلَهَا اللَّهُ لَنَا أَهْلَ الْبَیْتِ بِإِزَاءِ مَا جَعَلَ لَیْلَةَ الْقَدْرِ لِنَبِیِّنَا ـ شب نیمه شعبان، شبی است که خداوند آن را برای ما اهل بیت، به ازای شب قدر برای پیامبر اکرم قرار داده است.»

[6]. حقیقی و وعده داده شده.

[7]. بعضی از این آیات عبارتند از: بقره / 207؛ آل عمران/ 61؛ مائده / 55؛ هود / 17؛ رعد / 43؛ احزاب / 33 و ... . جهت آگاهی بیشتر در مورد آیاتی که در رابطه با حضرت زهرا در قرآن شریف وجود دارد، و نیز ملاحظه روایات وارده در ذیل هر آیه، ر.ک: بحارالانوار، ج 23، صص 392-167 ؛ ج 24، صص 402-1 ؛ ج 35، صص 436-183؛ عوالم، ج 11، صص 116-97 ؛ الموسوعة الکبری عن فاطمة الزّهراء ج 22، صص168-7 ؛ مظهر حق، صص 101-31.

[8]. بقره / 37: «سپس آدم از پروردگارش کلماتى را دریافت نمود.»

[9]. الخصال، ج 1، ص 270: «سَأَلْتُ النَّبِیَّ عَنِ الْکَلِمَاتِ الَّتِی تَلَقَّاهَا آدَمُ مِنْ رَبِّهِ فَتَابَ عَلَیْهِ قَالَ: سَأَلَهُ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَ عَلِیٍّ وَ فَاطِمَةَ وَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ إِلَّا تُبْتَ عَلَیَّ فَتَابَ عَلَیْهِ ـ ابن عباس از پیامبر اکرم از کلماتی که آنها را آدم از پروردگار آموخت و در نتیجه پروردگار توبه او را پذیرفت، پرسیدم. آن حضرت فرمودند: آن کلمات محمد و علی و فاطمه و حسن و حسین بودند که چون آدم نام آنان را بر زبان آورد، خداوند توبه او را پذیرفت.» ر.ک: الدرّ المنثور، ج 1، ص 147.


::




ادامه مطلب

[ پنج شنبه 94/1/6 ] [ 4:59 عصر ] [ بیژن مقدم ]