مسئله ازداوج و انتخاب همسر
مسئله ازداوج و انتخاب همسر
بسم الله الرحمن الرحیم
مسئله از دواج و انتخاب همسر براى پسران و دختران جوان (مردان و زنان ) از مهمترین مسائل حیاتى است .
پیوند زناشوئى در زندگى انسانها نقطه عطفى است که ممکن است صدها پیروزى و کامیابى و یا شکست و ناکامى در پى داشته باشد.
این است که با اطمینان خاطر مى توان گفت : یک ازدواج خوب و شایسته مى تواند مایه آسایش جسم و آرامش روان گردد و اساس سعادت و بهروزى پسران و دختران (مردان و زنان ) را بنیان نهد و موجبات خوشبختى و شادکامى آنان را تا پایان زندگى فراهم آورد.
همچنین یک ازدواج بد و نامتناسب ممکن است براى زن و شوهر منشاء بزرگترین نگرانى و ناراحتى ها گردد و پى آمد بدبختى و تیره روزى آنان را پایه گذارى کند و آنان را در سراسر عمر و زندگیشان به خاک سیاه نشانده و مایه سختترین شکنجه هاى روحى و جسمى آنان گردد...
این است که علماى اخلاق و جامعه شناسان و دانشمندان و متفکران و ادیبان جهان این مسئله را از اهم مسائل زندگى بشمار آورده و درباره اهمیت آن مطالب زیادى گفته اند که چکیده گفته هایشان این است که ...
((مسئله ازدواج و زناشوئى در ردیف نظم ها و امورى قرار دارد که آفریدگار جهان اساس آن را بنا نهاده است و هیچ امرى در زندگى انسان ها نمى تواند به اندازه ازدواج ، بهروزى و خوشبختى و یا تیره روزى و بدبختى ببار آورد، پس براى هیچ چیز در زندگى نباید بیشتر از مسئله ازدواج اهمیت قائل شد و هر کسى باید در زندگى به این مسئله بزرگ اهمیت داده و روح و قلب خود را براى تنظیم آن آماده سازد)).(1)
همه جامعه شناسان و دانشمندان و متفکران و علماى اخلاق پس از مطالعات فراوان و بررسى هاى پیگیر خود در این زمینه معتقد و معترف بر آن شده اند که دین مقدس اسلام که نشاءت گرفته از وحى الهى است و دین سعادت آفرین و خوشبختى زاست از تمام ادیان دیگر بهتر و بیشتر به این مسئله مهم توجه کرده و با در نظر گرفتن تمام غرائز انسانها دستوراتى صریح و روشن درباره ازدواج و انتخاب همسر براى پیروان خود داده است که هر کس آنها را دانسته و آگاهانه به این مسئله مهم حیاتى اقدام نماید، مسلما در تاءمین سعادت و خوشبختى خود کوشیده و اساس نیکبختى و شادکامى خود را در زندگیش پى ریزى کرده است .
هر کسى توجه به دستورات دین مقدس اسلام نکرده باشد خود زیر بناى بدبختى و تیره روزى خود را پایه گذارى کرده است و در پى آمدهاى ناگوار، خود را باید ملامت و سرزنش نماید و بس .
خدا همه چیز را جفت آفریده است
یکى از اسرار عجیب خلقت (نر و ماده ) بودن موجودات است که خداى تبارک و تعالى با مشیت حکیمانه خود هر موجودى را براى توالد و تناسل و ابقاء آن جفت یعنى نر و ماده آفریده است که این خود نمایانگر علم و قدرت و حکمت خداوندى است ، اگر در موجودات این حقیقت وجود نداشت هیچ وقت یک چیز، دو چیز نمى شد یا یک کس دو کس نمى شد و اختلال و آشفتگى در طبیعت بوجود مى آمد و در نتیجه همه چیز از بین مى رفت ، ولى خداوند با قدرت حکیمانه اش براى تولید و تکثیر این قانون همیشگى طبیعت را بنا نهاد و براى هر چیزى جفتى خلق کرد و آنها را نر و ماده آفرید و به این وسیله همه چیز را بسوى کمال حرکت داد.
انسانهاى پیشین با فکر ساده خویش گمان مى کردند که فقط در انسان و حیوان مسئله زوجیت و جفتگیرى حکمفرماست ولى با اجلال نزول قرآن و در اءثر پیشرفت علم (زیست شناسى ) متوجه شدند که در عالم گیاهان نیز این موضوع حکمفرماست و اگر نباتات به وسیله حشرات و بادها تلقیح نگردند، هرگز میوه اى از آنها بدست نخواهد آمد، بعضى از دانشمندان درباره (جمادات ) هم این نظریه را دارند.
قرآن کریم این مسئله را بطور وضوح بیان کرده و مى فرماید:
و من کل شیئى خلقنا زوجین لعلکم تذکرون (2).
((یعنى ما همه چیز را جفت و زوج خلق کردیم امید است شما از این خلقت ما ذکر و پند گیرید)).
پس از مضمون این آیه بخوبى روشن است که قانون نر و ماده گى در تمام موجودات بدون استثناء جارى است .
امروز انسانها با پیشرفت علم طبیعت پس از فرو رفتن در درون اشیاء و شکافتن ذرات و پى بردن به وجود (اتم ) دانستند که اتم ها نیز از (الکترون ) و (پروتون ) تشکیل یافته اند که الکترونها (بار) منفى و پروتونها (بار) مثبت اتم را بوجود مى آورند و آن دو نیز نسبت بهم نر و ماده اند.
در آیه دیگر قرآن درباره نر و ماده بودن نباتات این چنین مى خوانیم :
سبحان الذى خلق الاءزواج کلها مما تنبت الاءرض و من انفسهم و مما لا یعلمون (3).
((یعنى پاک و منزه است خدائى که از روئیدنیهاى زمین و از شما مردمان جفت ها قرار داد و از چیزهائى که نمى دانید نیز جفت ها خلق کرده است )).
از این آیات و آیات دیگر بخوبى بر مى آید که خداوند همه چیز را جفت و زوج (نر و ماده ) خلق کرده تا بوسیله آن دو تولید و تکثیر انجام گیرد و نظام طبیعت آنچنان که خدا مى خواهد به حرکت خود بسوى کمال پیش برود.
ادیبان در این باره گویند:
بدانکه (خدا) لوح آفرید و قلم | بزد بر همه بودینها رقم | |
جهان را فزایش ز جفت آفرید | که افزونى از یک نیاید پدید | |
یکى نیست جز داور کردگار | که او را نه انباز و نه جفت و یار | |
هر آنچه آفریدست جفت آفرید | گشاده ز راز نهفت آفرید |
(فردوسى )
خدا خواست که گیتى بیاید پدید | همه چیز را جفت جفت آفرید | |
فقط خود ندار نه انباز و یار | بود فرد بى یار آن کردگار |
(داستانى بنیسى )
حق ز هر جنسى چو زوجین آفرید | پس نتایج شد ز جمعیت پدید |
(مولوى )
به گیتى خداوند از آن شد پدید | که هر چیز را جفت و پاک آفرید | |
یگانه گهر گر چه والا بود | نکوتر چو جفتیش همتا بود |
(اسدى )
چون روى سخن ما در این کتاب مربوط به انسانهاست که خداوند آنها را هم مثل سایر موجودات عالم (زوج ) جفت (نر و ماده ) آفریده تا بوسیله این دو توالد و تناسل انجام گیرد و نسل بشر تا زمانى که خدا بخواهد منقطع نگشته و در روى زمین بسوى کمال پیش برود، خداوند براى ازدواج و جفتگیرى انسانها راههاى حلال و مشروعى مقرر فرموده تا هرج و مرج پیش نیامده و نظم اجتماعى بهم نخورد و اولیاى گرامى اسلام نیز راهنمائى هاى لازم را در این مورد براى پیروان خود بیان فرموده اند و توجه آنها را به این مسئله معطوف داشته اند.
ما بعد از تاءلیف کتاب پرمحتواى خود که درباره وظایف زن از دیدگاه اسلام و سعادت او در زیر لواى توحید بنام (زن و زندگى ) به رشته تحریر در آوردیم ، تصمیم گرفتیم کتاب حاضر را که یک تابلوى راهنمائى براى کسانى است که مى خواهند به دستور خدا و سنت رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم عمل نموده براى آسایش جسمى آرامش روانى خود و حفظ نظام اجتماع ازدواج کرده و همسر اختیار کنند از آیات قرآن و روایات ائمه طاهرین سلام الله علیهم اجمعین و از گفتار صادقانه علماى اخلاق و جامعه شناسان و دانشمندان و ادیبان جهان ترسیم نموده و در اختیار علاقمندان قرار دهیم .
امید است که این کار ما قابل قبول بزرگان و مورد پسند علاقه مندان قرار گرفته و مشتاقان را به سعادت و خوشبختى در سایه گفتار بزرگان و عمل به آنان تسریع بخشد، انشاء الله .
اسدالله داستانى بنیسى
قم صندوق پستى 333
ادامه مطلب