< آبادگر خرابه
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

شیعیان ما

 

  • امام على علیه السلام:    شیعیان ما کسانى اند که در راه ولایت ما بذل و بخشش مى کنند  در راه دوستى ما
  • امام على علیه السلام:

    شیعیان ما کسانى اند که در راه ولایت ما بذل و بخشش مى کنند
    در راه دوستى ما به یکدیگر محبت مى نمایند
    در راه زنده نگه داشتن امر و مکتب ما به دیدار هم مى روند
    چون خشمگین شوند، ظلم نمى کنند
    و چون راضى شوند، زیاده روى نمى کنند
    براى همسایگانشان مایه برکت اند
    و نسبت به هم نشینان خود در صلح و آرامش اند.

    (کافى، ج 2، ص 236، ح 24)




    ادامه مطلب

    [ یکشنبه 94/11/25 ] [ 5:39 عصر ] [ بیژن مقدم ]

    هدف از ازدواج چیه؟

  • پرسش:  هدف از ازدواج چیه؟ لطفا نگین سنته یا سبب آرامش می شه و... به نظرم ازدواج راهی برای ارضاء جنسی
  • پرسش:
    هدف از ازدواج چیه؟ لطفا نگین سنته یا سبب آرامش می شه و... به نظرم ازدواج راهی برای ارضاء جنسی مرداست و بس.

    پاسخ:
    در سوالتان به نکته مهمی اشاره نموده اید . برخی از خانم ها، ازدواج را وسیله ای برای ارضاء غرائز جنسی مردان می دانند و خود را کالایی در دست مرد برای منافع شخصی او تصور می کنند و به همین جهت نسبت به ازدواج،‌حالت بی میلی و بعضا تنفر پیدا می کنند.
    البته وجود این حالت،‌ علل مختلفی می تواند داشته باشد که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
    1. وجود افسردگی های مزمن از نوع ماژور و حاد
    2. نیامدن خواستگار یا خواستگارانی که می آیند بدون دلیل جواب رد به دختر می دهند.
    3. مشاهده صحنه های روابط جنسی بخصوص روابط جنسی والدین
    3. داشتن نگرش منفی نسبت به جایگاه و ارزش زن در خانواده و اجتماع
    4. قبل از ازدواج مورد تجاوز جنسی قرار گرفتن
    5. شنیدن خاطرات تلخ زنان دیگر در مورد زندگی زناشوئی شان و در کل نگرش منفی که در برخی زنان نسبت به مردان وجود دارد.
    جدا توصیه می کنیم این مساله را حضوری با یک مشاور در میان بگذارید، چون واقعا، فلسفه ازدواج، فقط ارضاء غرائز جنسی نیست بلکه یکی از اهداف آن، ارضاء میل جنسی و تولید نسل می باشد که صد البته اگر هر دو طرف از لحاظ روحی سلامت نسبی داشته باشند، هر دو از این مساله لذت می برند و شاید بتوان گفت با توجه به خصوصیاتی که زنان نسبت به مردان دارند ، کامجویی و لذت بیشتر، از آنِ زن می باشد.
    به هر حال همانگونه که در بالا ذکر شد، سرچشمه به وجود آمدن چنین افکار و حالاتی، شاید تجربه های تلخ و ناگواری است که در طول زندگی و در خانواده با آن روبه رو بوده اید. مثلاً تجربه رفتار خاص پدرتان با مادر گرامی تان و یا نحوه رفتار شوهرخواهرتان با خواهر تان و... با مشاهده چنین افرادی و رفتار و اعمال غیرمعمول و ناصحیح آنان، به تدریج این اندیشه در ذهن شما جای گرفته که تمام مردها، چنین خصوصیتی دارند و در رفتار با همسرشان آن گونه برخورد می کنند. بنابراین برای رهایی از این فکر و حالت ، باید سعی کنید افکار و نگرش خود را نسبت به جنس مرد تغییر دهید، بدین منظور به نکات زیر توجه نمایید:
    1- بدانید که انسانها همان طور که از نظر جنس و اندام ظاهری (مثل قد، شکل ، رنگ و...) متفاوت آفریده شده اند و از توانایی های مختلفی برخوردارند، در صفات شخصیتی و اخلاقی نیز متفاوت اند و اصولاً دو فرد را نمی یابید که با یکدیگر از هر جهت یکسان باشند. دو قلوهای همسان نیز - که شباهت ظاهری زیادی به همدیگر دارند - تفاوت های زیادی با هم در خصوصیات شخصیتی و باطنی دارند. بنابراین نمی توان با مشاهده یک صفت در فردی ، نتیجه گرفت که تمام افراد مشابه همین صفت را دارا هستند. مثلاً اگر مرد یا زنی تندخو است ، نمی توان گفت تمام مردان یا زنان، تندخو هستند. این قاعده و اصل را - که روان شناسان به نام «اصل تفاوت های فردی» می شناسند - در ذهن و فکرتان تکرار کنید.
    2- مطمئناً در بین اقوام و فامیل یا همسایگان ، خانواده هایی را می توانید سراغ داشته باشید که جو و فضای عاطفی خوبی بین اعضای آن خانواده حکمفرما است و زن و شوهرها، با کمال متانت، مهربانی و عطوفت در کنار یکدیگر زندگی می کنند و در سعادت و خوشبختی همدیگر نقش دارند و از بودن در کنار همدیگر لذت می برند. با دقت و مشاهده چنین خانواده هایی و رفتار محبت آمیز مردهای آنها، به خود بباورانید که مردان نیکوسرشت و با اخلاق پسندیده ، در همین اطراف زیاد هستند.
    3- با مطالعه زندگانی ائمه معصومین - به خصوص زندگانی حضرت علی و فاطمه زهرا? - به این حقیقت پی خواهید برد که چگونه یک مرد یا زن می تواند در تکمیل و ایجاد آرامش در یک خانواده ، نقش مؤثر و سازنده داشته باشد.
    4- درباره هدف ازدواج از نظر اسلام بیشتر تفکر و مطالعه کنید. بدانید که ازدواج صرفاً جهت تولید نسل و پاسخ به غریزه جنسی یک طرف نیست،گرچه این غریزه یکی از نیازهای انسان - چه مرد و چه زن - است و باید به آن پاسخ مثبت داد و آن را از طریق معقول و مشروع ارضا و تأمین کرد (هم زن نیازمند به تأمین آن است و هم مرد). در عین حال با ازدواج ، مرد و زن به کمال می رسند و در پرتو ازدواج ، آن دو به آرامش روحی و روانی دست می یابند. در این زمینه می توانید کتاب های «تشکیل خانواده در اسلام» نوشته دکتر علی قائمی و «جوانان و انتخاب همسر» نوشته آقای علی اکبر مظاهری را مطالعه کنید.
    بدین وسیله اهمیت و نقش ازدواج و آثار مثبت و فواید فراوان آن را مورد توجه و ارزیابی قرار دهید تا نگرش مثبتی به امر ازدواج در شما ایجاد شود.
    5- هنگام هجوم چنین افکار و حالاتی و یا قبل از حضور در جلسه خواستگاری ، دوش آب ولرم (مایل به سرد) بگیرید تا اندکی آرامش فکری و روحی داشته باشید.
    6- در صورتی که این افکار مزاحم به طور مکرر و بدون اختیار به ذهنتان می آید، با تغییر مکان، از آن حالت خارج شوید و به ذکر و یاد خداوند مشغول باشید. «الا بذکر الله تطمئن القلوب»
    7- در نهایت به این دلیل که بسیاری از زوایای این سوال برای ما روشن نیست و قضاوت و پاسخگویی ما بر اساس داده هایی است که از متن سوالتان برداشت نموده ایم ، توصیه می کنیم که این مساله را بصورت حضوری با یک کارشناس و مشاور در میان بگذارید. زیرا حل نشدن این مساله می تواند آسیب های جدی در آینده برای زندگی شما داشته باشد.




    ادامه مطلب

    [ یکشنبه 94/11/25 ] [ 5:39 عصر ] [ بیژن مقدم ]

    تکلیف ادیان دیگر چیست؟

     

  • اگر نماز شرط قبولی عمل است تکلیف ادیان دیگر چه می شود؟  همانطور که می دانید دین حق تنها یکی است و مص
  • اگر نماز شرط قبولی عمل است تکلیف ادیان دیگر چه می شود؟
    همانطور که می دانید دین حق تنها یکی است و مصداق آن نیز در این زمان اسلام است و این‌گونه نیست که همة ادیان حق بوده و پیروی از آن‌ها بتواند انسان را سعادتمند نماید. آری ادیان آسمانی و توحیدی هر یک در زمان خود حق بوده و تنها مسیر وصول به سعادت به شمار می‌آمدند. امّا پس از آمدن دین جدید، دین قبلی منسوخ و تعالیم جدید جایگزین آن خواهد شد.(البته طبق صریح آیات قرآن، پیامبر اسلام آخرین پیامبر است و پس از او پیامبر و دین جدیدی نخواهد بود.) لذا تنها از رهگذر عمل به فرمان جدید الهی است که سعادت انسان تامین می‌شود و خداوند متعال به همین حقیقت تصریح کرده و می‌فرماید: «وَ مَنْ یَبْتَغِ غَیْرَ الْإِسْلامِ دیناً فَلَنْ یُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِی الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرین (1)«و هر کس غیر از اسلام دینی بجوید هرگز از او پذیرفته نمی‌شود و او در سرای دیگر از زیانکاران است.» البته این مطلب برای کسی است که به حق بودن دین جدید پی برده باشد.
    اما اگر عده ای به هر دلیلی نتوانستند در مورد دین اسلام آگاهی پیدا کنند و یا به حقانیت آن دست یابند و به این نتیجه رسیدند که دین خودشان درست است و از طرفى به محتواى دین خود عمل کردند و بر کسى ظلم نکردند، چون حجت و دلیل بر اعتقاد خود دارند، آیا باید به جهنم بروند؟ جواب واضح است. قطعاً خداوند چنین افرادی را عذاب نمى ‏کند و چه بسا به مرتبه ای نائل شوند که اهل بهشت شوند، ولى اگر تحقیق نکردند و با لجاجت بر دین خود پا فشارى کردند و با این که احتمال دادند دین اسلام دین حقى باشد، به دنبال آن نرفتند، در وظیفه خود کوتاهى کرده، در نتیجه مورد مواخذه قرار می گیرند. بنابراین اصل در حق طلبی انسان‌ها و تسلیم در مقابل آن، انکار حقیقت است.
    آیه الله العظمی مکارم در کتاب« والاترین بندگان » در ذیل این مطلب می فرمایند: مردم از یک نظر به چهار دسته تقسیم مى‏‌شوند:
    1ـ عدّه‏ اى «طالب حق» هستند. هر کجا که حق را بیابند، از آن پیروى و تبعیّت مى ‏کنند، و هیچ عذر و بهانه‏ اى نمى ‏آورند. اینها هم طالب حقّند، و هم واصل به حق شده ‏اند. این گروه که زیر سایه تعالیم انبیا و اولیا و پیامبران و امامان، و پس از آنها علما و دانشمندان بوده و هستند، خارج از محلّ بحث ماست.
    2ـ گروه دیگر، «جاهلان قاصِر» هستند؛ یعنى افراد نادانى که به علماء و دانشمندان دسترسى ندارند. همانند ساکنین منطقه‏ اى که پاى عالمى به آنجا نرسیده، یا کسى که در مرکز علم و دانش و در کنار دانشمندان زندگى مى‏کند، امّا تاکنون به ذهنش خطور نکرده که فلان عملش اشتباه مى ‏باشد، تا آن را اصلاح کند، و طرز صحیح آن را از آگاهان بپرسد؛ و به عبارتى کوتاه، چون غافل بوده، جاهل قاصر شمرده مى‏ شود. خلاصه این که جاهل قاصر کسى است که دسترسى به عالم ندارد؛ چه بر اثر عدم حضور عالم، و یا به سبب غفلت جاهل. باید این افراد را با یک برنامه ریزى صحیح و مدوّن و دراز مدّت تحت تعلیم و تربیت قرار داد، و با فراهم آوردن امکانات، آنها را از بیابان جهل و نادانى به سوى نور و روشنایى هدایت کردتنها این گروه هستند که اگر به حق دست نیابند در قیامت نیز عذر آنها پذیرفته خواهد بود.
    3ـ سومین دسته «جاهلان مقصّر» هستند. آنها کسانى هستند که توانایى تحقیق و جستجو و پرسش دارند، و امکان دسترسى به عالم و دانشمند نیز برایشان فراهم است، ولى انسانهایى تنبل، بى تفاوت، بى اعتنا به مسائل دینى، دنیاپرست و بى قید و بند هستند. و به دنبال فراگیرى مسائل خود نمى‏باشند. لازم است برای این افراد انگیزه حرکت و تلاش و تحقیق و بررسى ایجاد کرد و با این کار آنها را به فراگیرى مسائل دینى وادار نمود. اما اگر این افراد حق را نیابند یا پیروی از حق نکند در قیامت عذر آنها پذیرفته نخواهد بود.
    4ـ گروه چهارم کسانى هستند که آگاهانه با حق مخالفت مى‏ کنند و با توجّه و علم و آگاهى با حقیقت سر ستیز دارند. با این افراد نیز باید تا سر حدّ امکان به نرمى و ملاطفت برخورد نمود، تا شاید هدایت شوند و به سوى حق باز گردند و چنانچه از حق پیروی نکنند در قیامت گرفتار قهر و عذاب الهی خواهند شد.(2)
    بنابراین باید دید آن غیر مسلمانی که نماز نمی خواند جزو کدام دسته است: اگر جاهل قاصر باشد، عذر دارد از او، و نماز نمی‌خواهند. اما اگر جاهل مقصر یا معاند باشد، مجازات دارد.
    دوستان برای ارسال سوالات خود می توانند به پروفایل بنده یا تالار پاسخ به شبهات و سؤالات (اعتقادی، قرآنی، مشاوره ای و ...) یا گروه مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی اصفهان مراجعه کنند.
    پی نوشت:
    1)آل عمران: 85.
    2) والاترین بندگان‏، آیت الله العظمى ناصر مکارم شیرازى دام ظله‏، تهیه و تنظیم بانو ج فرازمند، نسل جوان‏، قم، 1383 ه. ش‏، چاپ اول، ص83.




    ادامه مطلب

    [ یکشنبه 94/11/25 ] [ 5:35 عصر ] [ بیژن مقدم ]

    ایمنی از سر درد

  • پیامبر رحمت(ص):  .  شستن پاها با آب سرد هنگام بیرون آمدن از حمّام ، مایه ایمنى از سردرد ( و بیماری)
  • پیامبر رحمت(ص):
    .
    شستن پاها با آب سرد هنگام بیرون آمدن از حمّام ، مایه ایمنى از سردرد ( و بیماری) است.
    .
    غَسلُ القَدَمَینِ بِالماءِ البارِدِ عَقیبَ الخُروجِ مِنَ الحَمّامِ أمانٌ مِنَ الصُّداعِ.
    .
    (احادیث پزشکی، 1 / 262)




    ادامه مطلب

    [ یکشنبه 94/11/25 ] [ 5:34 عصر ] [ بیژن مقدم ]

    دوام زیبایی...

  • امام علی علیه السلام:  .  پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایی اوست.   .  (غرر الح
  • امام علی علیه السلام:
    .
    پوشیده و محفوظ داشتن زن مایه آسایش بیشتر و دوام زیبایی اوست.
    .
    (غرر الحکم،5820)
    گروه313-عطرانتظار




    ادامه مطلب

    [ یکشنبه 94/11/25 ] [ 5:33 عصر ] [ بیژن مقدم ]

    آیا با شروع اذان میتوان نماز خواند یا باید صبر کرد؟

     

  • آیا با شروع اذان میتوان نماز خواند یا باید صبر کرد؟    موقعى انسان مى‏ تواند مشغول نماز شود، که یقین
  • آیا با شروع اذان میتوان نماز خواند یا باید صبر کرد؟

    موقعى انسان مى‏ تواند مشغول نماز شود، که یقین کند وقت داخل شده است یا دو مرد عادل به داخل شدن وقت‏ خبر دهند.[1]
    ممکن است کسانی که اذان می گویند زودتر یا دیرتر اذان بگویند. اذان ملاک نیست مگر این که کسی که اذان می گوید شخصی دقیق و وقت شناس باشد. اگر اذان دقیق و به موقع باشد با شروع اذان می توان وارد نماز شد. و خوب است انسان مقداری صبر کند تا یقین حاصل شود که وقت شرعی داخل شده است.

    پی نوشت:
    [1]. توضیح المسائل مراجع، ج 1 مسئلهء 742.




    ادامه مطلب

    [ یکشنبه 94/11/25 ] [ 5:32 عصر ] [ بیژن مقدم ]

    عطر آسمانی

  • عطر آسمانی فرشتگان در فضا منتشر است.   آسمان، ستاره باران عشق است.  زمین، سوره آفرینش معرفت و ایمان
  • عطر آسمانی فرشتگان در فضا منتشر است.
    آسمان، ستاره باران عشق است.
    زمین، سوره آفرینش معرفت و ایمان را
    در روح زمان تلاوت می‌کند
    نبض ثانیه‌ها بی‌قراری می‌کند
    و ساعت مضطرب زمان
    نفسش به شماره افتاده است.
    صدای هلهله فرشتگان و زمزمه عرشیان
    و ترانه زلال اذان، شهر را پر کرده است
    و شراره اشتیاق در کوچه های مهتابی مدینه زبانه می کشد.
    لحظه موعود، فرا می‌رسد و فصل سبز زندگی اسوه صبر و نجابت
    و غنچه قداست علی و زهرا علیهاالسلام
    در گهواره سبز زمین، با بهار خنده‌اش آغاز می‌شود.
    خانه زهرا و علی علیهما السلام ،
    فانوس باران اشک شادی می‌شود.
    پیام آور عشق محمدی، در گوش طفل،
    اذان و در قلبش ترانه محبت زمزمه می‌کند.
    پیکی آسمانی، نام او را از عرش می‌آورد و او «زینب» می‌شود؛
    نخستین سراینده غزل صبر و بردباری،زینت و مونس تنهایی پدر
    و سنگ صبور غربت زهرا، همنوا با مظلومیت حسن
    و خطبه خوان رشادت حسین و شهامت عباس؛
    همدم لحظه‌های بی‌کسی و مرهم زخمهای دلواپسی
    کبوتران پر و بال شکسته کربلا.
    زینب است و بانوی همیشه نجیب تاریخ.

    امروز مصادف بود با میلاد فرخنده بانوی عشق و عفاف و پرستار زخمیان عشق در عرصه صحرای کربلا و روز گرامیداشت مقام پرستار این روز را به محضر آقا امام زمان عج الله تعالی فرجه شریف ?‌ نائب برحقشان مقام معظم رهبری و شما کاربران عزیز تبریک و تهنیت عرض می کنم . ان شاء‌الله که مشمول عنایات این بانوی بزرگ در دنیا وشفاعتشان در آخرت بهره مند باشیم




    ادامه مطلب

    [ یکشنبه 94/11/25 ] [ 5:31 عصر ] [ بیژن مقدم ]

    احرام سیاه

     

  • ♥بانو..! بر چادر مشکی ات، نستعلیق می نویسم عشــق را... وقتی که این "احرام سیاه" را می پوشی و حج شکوهمند حیا را به جا می آوری... آنگاه طواف می کنند تو را صفوف فرشته ها و متبرک می کنند بال هایشان را به تاروپود حریم آسمانی ات... . . بانو! تو گمنام ترین "حاجیه" امروز زمان هستی...




    ادامه مطلب

    [ شنبه 94/11/24 ] [ 6:38 عصر ] [ بیژن مقدم ]

    عبایی که جا ماند!

     

  • عبایی که جا ماند! ولادت عقیله بنی‌هاشم حضرت زینب کبری سلام‌الله‌علیها فرصت خوبی است برای یاد کردن از شهیدانی که این روزها دوباره فضای زندگی ایرانیان را به عطر شورانگیز شهادت معطّر کرده‌اند. شهیدانی که «حقیقتاً حق بزرگی بر گردن همه ملت ایران دارند




    ادامه مطلب

    [ شنبه 94/11/24 ] [ 6:34 عصر ] [ بیژن مقدم ]

    حکم گردن زدن نوجوان سعودی تایید شد

    حکم گردن زدن نوجوان سعودی تایید شد shia muslim                   

    دادگاهی در عربستان حکم گردن زدن و به صلیب کشیدن یک نوجوان را تأیید کرد.

     

    به گزارش مصاف، خانواده یک نوجوان سعودی به نام عبدالله الظاهر تأکید کردند که وی برای امضای متن اعترافاتی که از زمان بازداشت در سال 2012 به زبان نیاورده و از آن ها اطلاعی ندارد، شکنجه شده است.

    وی هنگام بازداشت 15 ساله بود. خانواده این نوجوان تأکید کردند که وی در انتظار این است که به علت مخالفت خود با دولت و نظام پادشاهی سعودی گردن زده و به صلیب کشیده شود.

    روزنامه دیلی میل چاپ انگلیس نوشت دادگاه کیفری در سال 2014 حکم گردن زدن عبدالله الظاهر را صادر کرد و به گفته فعالان و سازمان های حقوق بشر، این حکم امسال تایید شده و اکنون او 19 ساله است.

    به نوشته این روزنامه، دادستان کل درخواست کرده است این نوجوان بعد از اجرای حکم گردن زدن، به صلیب کشیده شود.

    این روزنامه افزود عبدالله الظاهر منتظر است این حکم که تایید شده است، هر لحظه اجرا شود بدین ترتیب وی کوچکترین شخصی خواهد بود که بازداشت و گردن زده می شود.


    منبع: العالم




    ادامه مطلب

    [ دوشنبه 94/11/5 ] [ 6:18 عصر ] [ بیژن مقدم ]